Workshop Beter Slapen @The Park Boekenbergpark

Voorkom, verhelp of verkort Burnout door coaching

Meer en meer mensen bezwijken onder de stress van het dagelijks leven: we krijgen ontelbare prikkels en onvoldoende tijd om ervan te herstellen. Men kan zich moeilijk ontspannen, voelt zich soms opgejaagd en komt niet (meer) tot rust. Het tempo van het leven, de verwachtingen op het werk en in het privéleven, stijgen samen met onze onzekerheid en de spanningen. Ontgoochelingen groeien. Ons brein is daar fysiologisch niet tegen opgewassen en raakt regelmatig in overdrive, met allerlei negatieve gevolgen vandien.

Hoe werkt coaching?

Coaching wordt als een proces bekeken en steeds op maat van de klant opgemaakt en aangepast als dit nodig is. Deze intensieve begeleiding is erop gericht, inzichten te verwerven in de eigen manier van omgaan met stress (“stress coping”): we zoeken de stressbronnen en versterken eigen vaardigheden. Daarbij gebruiken we coachingstechnieken die  hun nut al bewezen hebben, o.a. ACT, RET en GROW (*).

Coaching versnelt het herstel tijdens en ná een uitval door stress en verbetert de re-integratie bij het terugkeer naar werk. Combineren met sportcoaching en bewegingscoaching is steeds mogelijk.

(*)

  • RET (Rationeel – Emotieve – Therapie)
  • ACT (Acceptance and Commitment Therapy)
  • ervarend leren door het GROW-model

Het woordje “stress” heeft voor velen meestal een negatieve bijklank, maar dat is echt voor niets nodig. Een optimale dosis stress heeft men immers nodig om te presteren, om zaken te ondernemen en tot een goed einde te brengen. Pas wanneer stressprikkels te hoog zijn en/of te lang duren zonder herstelfase, kunnen deze leiden tot overspanning. Dan is het belangrijk om de negatieve stress te herkennen, te erkennen en aan te pakken.

  • Voelt u zich overspannen of vindt u het moeilijk om te functioneren op uw werk of in de privé- sfeer?
  • Hebt u regelmatig uw emoties niet onder controle?
  • Krijgen stress-gerelateerde klachten al eens makkelijk het overwicht?

Als zulke klachten langer dan enkele maanden duren, dan kunnen ze chronisch worden en fysieke, mentale en psychische gevolgen hebben.

Voorbeelden:

  • fysieke problemen: rug-en nekklachten, virale ontstekingen, vermoeidheid, verhoogde bloeddruk, hartritmestoornissen, maag- en darmziektes, hyperventilatie, migraine, eetstoornissen…
  • mentale  en psychische klachten: piekeren, opgejaagd gevoel, slaapstoornissen, somberheid, prikkelbaarheid, agressiviteit, vermindering van het cognitieve vermogen…

Burn out begeleiding @The Park Boekenebergpark

  • Bent in Burn-Out beland of ligt die op de loer?
  • Zit u thuis op doktersvoorschrift?
  • Ziet u geen uitweg uit deze situatie en wilt u graag geholpen worden?

De diagnose Burn-Out mag enkel door een arts gesteld worden en wordt omschrijven als “volledige mentale en fysieke uitputting als resultaat van langdurige overspanning”. Maar u kunt er wel bovenop raken, zoals u van een griep kan herstellen en er zelfs sterker uitkomen. Soms wordt u zelfs immuun voor bepaalde stresssituaties, doordat u inzichten hebt verkregen in het eigen gedrag.

Blijf dus niet piekeren en vraag advies om erbovenop te komen!
Een haalbaar stappenplan voor lichamelijk en mentaal herstel helpt. U leert niet enkel lichamelijke technieken om te ontspannen maar werkt ook aan o.a. omgaan met emoties, relativeren van uw eigen gedachten, accepteren of loslaten van situaties waarop u geen invloed hebt.

8-stappen plan

  • Oriënterend gesprek: kennismaking, match coach- coachee?
  • Stressklachten en -bronnen analyse/ plan van aanpak
  • Herstel van energie en fysieke conditie
  • Leren omgaan met stress en emoties
  • Versterken van competenties (zelfvertrouwen, assertiviteit, weerbaarheid, stressbestendigheid…)
  • Drijfveren, talenten en levensmissie
  • Match omgeving en werk
  • Werkhervatting, terugvalpreventie en follow-up

Werkhervatting na een uitval kan lastig zijn. De angst voor herval blijft dikwijls aanwezig. Uiteraard begint men pas terug te werken als de arts groen licht geeft. Daarnaast is echter begeleid werken aan terugvalpreventie van vitaal belang; een herval kan soms dieper zijn dan de eerste uitval.
Coaching zorgt dan voor vlottere en duurzame re-integratie op het werkvloer.

Follow-up wordt dikwijls als een veilige uitwijkmogelijkheid ervaren door de coachee. Weten dat men altijd terug ondersteuning kan opzoeken bij zijn coach, geeft een veilig gevoel en geruststelling.

Workshop Beter Slapen @The Park Boekenbergpark

Webinar in 2 delen: Beter Slapen  zaterdag 13 en 20 juni 2020 @ 14:0015:15 online |€20

Goede nachtrust zorgt voor betere gezondheid en meer vitaliteit. Waarom “snoep je beter niet af” van je slaapuurtjes? Hoe geraak je vlot in en uit de veren? Lig je vaak te piekeren en kan je niet doorslapen? Voel je je ’s morgens niet uitgerust? Deze workshop leert wat je kan doen om (terug) op wolkjes te kunnen slapen.

Lees meer…

Schrijf je snel in

“Na mijn scheiding had ik besloten op de knop volledig om te draaien en veel gezonder te gaan leven, waaronder sporten.

Maar hoe train je goed, efficiënt en verantwoord? Eén tip: contacteer Didi. Op 6 maanden intensief trainen ben ik van een conditionele ramp geëvolueerd naar een gezond persoon; nu zit ik perfect op gewicht en heb een veel lager vetpercentage.

Didi is een zeer innemend, geduldig en humoristisch persoon, trainen met haar is en blijft leuk. Wil je op korte tijd zeer goede resultaten? Werk met Didi!”

L.F., zelfstandige

“Didi is fantastisch, als trainer én als mens. Haar veelzijdigheid en professionalisme zijn onmogelijk in een quote te vatten.

Via een intensieve sportcoaching wist ze de negatieve energie van onze tienerdochter in positieve energie om te zetten. Hiermee bewerkte Didi op korte termijn een zodanige mentaliteitsverandering dat die, ondanks alle negatieve prognoses, toch nog haar schooljaar met succes afrondde.

‘Mens sana in corpore sano'”

D.D., een moeder